ציר עצמות בקר/הודו/ עוף/ דג

למה ציר עצמות?
כי זהו המשקה המסורתי שמספק לגוף שלנו עושר של אבות מזון חיוניים, ביניהם חומצות אמינו חיוניות,
מינרלים וג'לטין. כל אלה נחשבים ברפואות המסורתיות כיעילים בשיקום המעיים החולים. הניסיון שלנו
בקליניקה תומך בשימוש בציר או מרק עצמות, כחלק מתזונה מחזקת במצבי בריאות שונים.

אופן ההכנה

שוטפים 3-2 ק"ג עצמות בקר ללא בשר )מח עצם, מפרקים(.
נותנים לעצמות מכת חום בסיר על הגז )או בתנור( במשך כרבע שעה. מכסים במים, מביאים לרתיחה,
שופכים את המים, מוסיפים מים נקיים ומבשלים. אם צף לכלוך, מנקים עם מרית מחוררת.
לאחר הרתיחה השניה מוסיפים:

  •  להוסיף עלי דפנה לתיבול.
  •  ירקות: גזר, קישוא, דלעת או דלורית, שורש פטרוזיליה, שורש סלרי. אופציונלי – תפוח
    אדמה, בטטה.
  •  ניתן להוסיף כפית חומץ תפוחים )אינו משפיע על הטעם( וכפית מלח אטלנטי גס.
  •  מבשלים את הירקות עד לרמת הריכוך הרצויה. מוציאים ושומרים.
  •  הוספת החומץ או הירקות נועדה לסייע לשחרור הקולגן והג'לטין מהעצמות. אם
    מוסיפים ירקות, אין צורך בלימון/בחומץ כי הירקות "עושים את העבודה".
  •  בשעה האחרונה של הבישול להוסיף "זר" של ירק – גבעולים ועלים של סלרי, גבעולים
    ועלים של פטרוזיליה או כוסברה, קשורים עם חוט תפירה.
  •  בגמר הבישול סוחטים את הנוזלים מהירקות )וכך מקבלים עוד קצת מינרלים טובים(,
    מוציאים וזורקים בגמר הבישול.
  •  חשוב: אם בחרתם להוסיף את הירקות לא בהתחלת הבישול אלא לקראת הסוף, יש
    להוסיף את הלימון/החומץ בתחילת הבישול.

ניתן בשלב הזה להניח את הסיר בתנור על 110 מעלות צלזיוס. להשלים בישול של מינימום 5-4 שעות
ועד 36 שעות. במידה ומשתמשים בגרונות הודו – משך הבישול כ 8-10 שעות. עצמות עוף – מספיקות
.שעות 3-4

  • חשוב: לאחר קירור במקרר להסיר את שכבת השומן. ניתן להקפיאו אם רוצים להעשיר בו
    מאכלים אחרים לבני המשפחה או להשתמש בו לעיסוי וחימום האיברים הדואבים.
  •  במקרים של מחלת מעי דלקתית )קרוהן או קוליטיס( פעילה,
    יש לשתות מדולל ובהדרגה- להתחיל מ2/1 כוס ביום
    ולהתקדם ל ספל ועד חצי ליטר ביום, לפי ההרגשה האישית או בהנחיית המטפל!
  •  ניתן להחליף את עצמות הבשר בעצמות דגים: משתמשים בראשי דגים ואדרות, אותם מניחים
    בסיר, מכסים במים ומבשלים. זמן הבישול של עצמות הדגים הנו עד שעתיים; במהלך הבישול
    העצמות מתרככות ואף מתפרקות ולכן אין טעם בבישול ארוך יותר.
  •  מוסיפים את הירק ואת הירקות בדומה למתכון של עצמות בקר.
    לתשומת לבך: המתכון הוא בגדר הצעה בלבד ואינו נועד להחליף ייעוץ תזונתי מקצועי אישי!

לבריאות ובהנאה!
צוות הדיאטניות ש

מרכיבים

2-3 ק"ג עצמות בקר ללא בשר (מח עצם/ מפרקים)

מים

גזר, קישוא, דלעת או דלורית, שורש פטרוזיליה, שורש סלרי. אופציונלי – תפוח
אדמה, בטטה

עלי דפנה

כפית חומץ תפוחים- לא חובה

מלח אטלנטי

סלרי, כוסברה, פטרוזיליה-מה שאוהבים

 

Pin It on Pinterest

Share This
דילוג לתוכן