English      |      צור קשר

                 

לצום או לא לצום- זאת השאלה

לצום או לא לצום. זאת השאלה. היא חוזרת על עצמה כל שנה והיא חשובה לכל שומרי המסורת שמתמודדים עם מחלות מערכת העיכול.

אז הנה, כמה נקודות למחשבה שיעזרו לכם לקבל החלטה מושכלת יותר ובהמשך – טיפים למי שבוחר לצום.

1. צום כשלעצמו אינו מסוכן. לגוף בריא יש מספיק מאגרים להתמודד ולהזין את תאיו ורקמותיו ללא מזון במשך ימים. ברפואות עממיות שונות משתמשים בצום מבוקר לאפשר ריפוי עצמי של הגוף, מה שמכונה "ניקוי הגוף". אם נלמד מהטבע, נראה בעלי חיים שמפסיקים לאכול כשאינם חשים בטוב.

2. היעדר נוזלים מסוכן יותר ויותר מ-24 שעות ללא אספקת מים עלול לגרום להתייבשות.

3. מכאן שגם ההחלטה האם לצום או לא, ומה תהיה חומרת ההקפדה על הצום, תלויים במצב הבריאותי.
אם המחלה מאוזנת, היציאות תקינות, המשקל תקין – אין מניעה לצום. עדיין תוך הקשבה לגוף, אם מרגישים לא טוב, מיד להתחיל לשתות ולו מעט, רצוי מים פושרים עם מעט דבש. לבעלי תסמונת מעי רגיש- צום לרוב מועיל ונותן מנוחה מפעילות היתר של המעי.
אנשים עם דלקת בקיבה, עם /הליקובקטר- היו זהירים, ואם חשים כאבי רעב, מומלץ לאכול ולו מעט.
אם חוויתם התקף קרוהן או קוליטיס לאחרונה או שאתם עדיין במצב לא מאוזן, אם ירדתם מאוד במשקל, אם היציאות שלכם מרובות עד כדי שלשול, אם דילוג על ארוחה אחת גורם לכם לתחושת חולשה עד כדי רעד, נראה שהצום אינו מתאים לכם הפעם. אולי עד יום כיפור תתחזקו ותוכלו לממש את המצווה.

כדאי להתייעץ עם רב ורופא, אם אתם מתלבטים. אך זכרו שגם ביהדות, פיקוח נפש קודם לכל. דעת הרופא קובעת!‍

 

הנה כמה נקודות לקראת הצום למי שבוחר ויכול:

1. מהיום הרבו בשתיה יותר ממה שאתם רגילים. השתן יהיה שקוף יותר ואתם תטילו יותר שתן, לא נורא. זה מצדיק את המאמץ.

2. אכלו יותר פירות שאתם מעכלים טוב – הם עשירים בנוזלים.

3. הימנעו ממאמץ יתר והזעה כדי לשמור על מאזן הנוזלים החיובי.

4. הרבה פעמים הרגשה לא טובה במהלך יום הצום נובעת מהיעדר חומרים שהתמכרנו אליהם, כמו קפה וסוכר. לכן טוב תעשו אם תחילו להמנע מקפה מהיום (למי שעדיין שותה), וכן הורידו את הסוכרים מהתפריט שלכם. נסו לאכול יותר פחמימות מורכבות, כמו אורז, כוסמת ירוקה ולחם כוסמין (במידה ואתם אוכלים גלוטן והסיבים בלחם כוסמין נוחים לכם לעיכול), כדי למלא את המאגר של הגליקוגן (מאגר הסוכרים הזמינים בכבד ושרירים, מספיק עד 24 שעות צום.

5. ארגנו לכם לארוחה מפסקת מאכלים לא מתובלים ולא מלוחים מידיי, כדי להימנע מתחושת הצמא האופיינית במקרה זה.

6. שבירת צום טובה עם חליטת צמחים מרגיעים כמו קמומיל עם 1/2 כפית דבש, לאחר מכן – מרק עם ירקות מבושלים, מאפין טבעי או קרפ כוסמת או קמח אורז. לוותר על ארוחה גדולה, זה יכביד על העיכול ועלול להכאיב ולגרום לתחושת עלפון וסחרחורת. אז בעדינות.

כל התשובות נמצאות בפנים:
אם תצליחו לשים רגע בצד את מה שאתם רוצים, או את החששות, ופשוט להסתכל פנימה. לשאול את המורה הטוב ביותר שלכם, גברת אינטואיציה (כן, גם לגברים יש אותה), מה נכון ביותר עבורכם לעשות, התשובה תעלה. הקשיבו לה, זו האמת של הגוף, והיא הכי מדוייקת.

והכי חשוב – להזכיר את המהות של היום הזה, שאינה בצום. ההימנעות מאכילה היא אמצעי לאפשר הסתכלות פנימה, לנשמה, לעשות חשבון נפש. להגיע לסליחה אמיתית ולוותר על שנאת חינם, על שיפוטיות וביקורתיות יתר. רוב ימות השנה אנחנו קשים עם עצמינו, לא מוותרים, לא סולחים בקלות. ואולי זה חלק מהמחלה?

 

צוות דרך הבטן מאחל צום קל למי שצם, יום נעים למי שלא, תפילות משמעותיות בבית הכנסת למי שהולך ובכלל – שנה טובה ומתוקה.

בהצלחה ובהבראה

2 תגובות

  1. איילת

    איזה יופי של פוסט שקול ומדוייק ופונה לכולם! יישר כח ושנה טובה!

    השאר תגובה
    • עדי זוסמן

      תודה רבה, כיף שהתחברת! שנה טובה ובריאה!

      השאר תגובה

שלח תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Pin It on Pinterest

Share This
דילוג לתוכן