טיפול ברפלוקס / צרבות

רפלוקס היא בעיה נפוצה שגורמת סבל ואי נוחות לאנשים רבים. בשפה המקצועית  זה מכונהGERD- GASTRO ESOPHAGEAL REFLUX DISEASE.

 GERD מתאפיין בהחלשות השסתום העליון של הסוגר את המעבר בין ושט לקיבה. שסתום זה המכונה השוער הפילורי אמור להיות חד כיווני: כלומר, המזון אמור לעבור דרכו רק למטה, מהושט לקיבה. החלשות השריר הזה יוצרת אפשרות של עליה של חומצות ותוכן הקיבה לוושט, ללוע משם לתוך חלל הפה או למערכת הנשימה.

במצב כרוני עליית החומצה לוושט עלולה ליצור דלקת וושטית שנקראית ESOPHAGITIS. במצב מתקדם הבעיה עלולה להתפתח עד לסינדרום בארט – Barrett's Esophagus שם כבר מופיעים נגעים שעלולים להפוך לסרטניים.

מה הסימפטומים של GERD?

הסימפטומים לרוב יהיו צרבת, הרגשה שבחלק העליון של בית החזה/ גרון/ לוע או פה של שריפה,  צריבה, תחושת חמיצות. תיתכן גם עליית תוכן הקיבה עם בלילת המזון. לעתים זה מתבטא בכאב בחזה, קשיי בליעה, שיעול, צרידות, נפיחות ושובע מוקדם. לעתים יש תחושה כאילו הבעיה הינה לבבית מה שיגרום לחלק מהסובלים לפנות לרופא ולבקש בדיקות א.ק.ג.

מה הסיבות העיקריות ל GERD?

בין הסיבות הנפוצות לGERD  נמצא השמנה, בעיקר באזור הבטן , הריון, הקאות חוזרות, עישון, סטרס, אכילת יתר של מזון חומצי/ שומני כמו אוכל מטוגן , תרופות (אספירין, תרופות לדילול הדם, משככי כאבים כמו ארקוקסיה אטופן ואדוויל) וכן בקע סרעפתי- הפרעה מכנית שמחלישה את הלחץ של שסתום הקיבה-וושט.

מה הטיפול המקובל ל רפלוקס / צרבת?

הטיפול התרופתי המקובל כולל מתן תרופות סותרות את ייצור החומצה ההידרוכלורית בקיבה. לפרק זמן מוגדר – אין בעיה עם הטיפול הזה. אך לטווח הארוך יש לטיפול זה תופעות לוואי הכוללות פגיעה בספיגת ברזל וסידן, פגיעה בהפעלת ויטמין B12 וספיגתו התקינה לדם. סתירת חומצת הקיבה לאורך זמן (מעל מספר חודשים בודדים) יכולה לפגוע בחוזק המערכת החיסונית. יש מטופלים המדווחים על שיבוש ביציאות – שלשול או עצירות.

לשינויי באורח החיים יש השפעה מיטיבה ללא תופעות לוואי. ביניהן – שינוי תזונתי, המנעות מאכילה בצמוד לשכיבה (בצהריים או ערב), סיום ארוחות בשעה מוקדמת. אכילה של ארוחות קטנות, ללא התחושה של מלאות יתר לאחר ארוחות גדולות. להמנע מהתכופפות לאחר האוכל. כמובן הפסקת עישון יעילה במצבי רפלוקס כרוני.

לדיקור, צמחי מרפא ועבודת גוף נפש גם השפעה מיטיבה וברת קיימה.

לצפייה בסרטון לטיפים מועילים לחצו כאן:

Pin It on Pinterest

Share This
דילוג לתוכן